Interview: Anneke woont in België, maar werkt in Nederland

In tijden van corona verandert er voor iedereen veel. Zo ook voor chauffeuse Anneke, die in België woont. Hoe het is om in België te wonen, maar in Nederland te werken gedurende de lockdown? Dat lees je in het interview hieronder!

Wil jij jezelf voorstellen?

Mijn naam is Anneke Tielemans. Ik ben moeder van een groot gezin met 8 kinderen. Ik ben geboren en getogen in Rotterdam en woon inmiddels 10 jaar in België waar op dit moment een lockdown is. Toen ik 19 jaar oud was heb ik mijn groot rijbewijs behaald en sindsdien ben ik altijd werkzaam geweest op de vrachtwagen.

Mijn allereerste rit herinner ik mij nog als de dag van gisteren. Een rit naar Duitsland met een overnachting. Het was een koude nacht en ik had te veel, overbodige spullen meegenomen. Ik had gezien dat collega chauffeurs toen tassen vol met spullen meenamen en dat deed ik dus ook, alleen zij waren ruim een week van huis en ik maar 1 dag. Sindsdien heb ik vele internationale ritten gereden en diverse soorten transport.

Op dit moment rijd ik al een tijdje via 24/7 Chauffeursdiensten Tilburg bij een opdrachtgever en vervoer ik bouwmaterialen. Af en toe rijd ik ook voor een andere opdrachtgever met internationale ritten.

Tegenwoordig zijn er steeds meer vrouwen werkzaam op de vrachtwagen. Dit was vroeger wel anders. Toen waren het vooral mannen. Hoe ervaar jij het om als vrouw werkzaam te zijn op de vrachtwagen?

Vroeger was het vrij bijzonder als er een vrouw werkzaam was in transport. Vrouwelijke chauffeurs die waren er haast niet. De enige vrouw(en) die je onderweg tegen kwam bij bijvoorbeeld een truckstop, was dan met haar partner mee. Tegenwoordig zijn er meer vrouwen werkzaam op de vrachtwagen. Je merkt dat daar nu wel anders naar wordt gekeken en je er andere reacties op krijgt.

Vroeger werd je sneller bekeken en nageroepen bij truckstops. Dit waren soms enge, intimiderende en seksistische opmerkingen. Het gaf niet altijd een prettig gevoel. Soms negeerde ik het en soms als ik wel iets terug wilde zeggen probeerde ik altijd vooraf goed, rustig en veilig na te denken. Het was niet altijd zo op een vervelende manier hoor. Ik kreeg ook wel regelmatig positieve en leuke aanspraak met andere chauffeurs. Die vonden het wel interessant of juist heel erg gaaf dat een vrouw met een trekker oplegger de weg op ging.

Ik heb ook een keer een man op de fiets tegen een lantaarnpaal zien botsen, omdat hij heel erg verbaasd was dat er een vrouw in de cabine zat. Toen ik die man voorrang verleende, keek hij mij tijdens het fietsen heel verbaasd aan en is zo tegen een lantaarnpaal gebotst.

Naast dat je chauffeuse bent heb je ook een groot gezin. Hoe combineer je dit?

Zoals ik al heb verteld ben ik ook moeder van 8 kinderen. Ik heb 6 zonen waarvan er maar 1 zoon ook vrachtwagenchauffeur is, namelijk Joery van 24 jaar. Hij rijdt met een combi zeecontainers en rijdt ook regelmatig internationale ritten.

Naast het werk had ik ook nog het huishouden erbij, dus hoefde ik mij nooit te vervelen. Soms kon ik ook de kinderen meenemen op de vrachtwagen. Dat vonden zij toen ook heel erg leuk! Ik zorgde ervoor dat ik van alles bij me had om de kinderen te vermaken zoals kleurplaten, speelgoed, spelletjes en natuurlijk ook wat lekkers voor onderweg. Tijdens het rijden deden wij dan ook spelletjes met z’n alle. Bijvoorbeeld ik zie, ik zie, wat jij niet ziet of zelfs een leerzaam spelletje door het alfabet op volgorde af te gaan en de letter te combineren door onderweg te zoeken naar een woord dat begint met die letter op de verkeersborden.

Jij bent woonachtig in België waar een lockdown is. Hoe is het om in België te wonen met een lockdown, en wel te werken in Nederland?

Het is een hele rare en bizarre tijd waarin wij nu allemaal in leven.

Je kunt België niet zomaar meer in en uit rijden. Bij de grens staan controleposten. Als je een vitaal beroep hebt krijg je een COVID-sticker en word je niet gecontroleerd. Andere mensen kunnen en mogen niet zomaar de grens over en worden een voor een aangehouden en gecontroleerd. Mijn beroep is geen vitaal beroep, maar een cruciaal beroep. Hier is wel iets voor geregeld middels een certificaat. Deze moet je kunnen laten zien bij de grenscontrole. Het betreft een certificaat dat vanuit de overheid wordt verstrekt. De werkgever moet daarop akkoord geven om aan te tonen dat je voor je werk de grens over moet. Iedere keer wanneer ik de grens over moet om van- en naar mijn werk te kunnen gaan, dien ik mij te legitimeren en het certificaat te laten zien. Hierdoor is het wel mogelijk om alsnog in Nederland te werken.   

Niet alleen bij de grens wordt er gecontroleerd, maar ook op straat. Politie rijdt regelmatig rond om toezicht en veiligheid te handhaven. Bij het overschrijden van de regels worden er boetes uitgeschreven.

Veel winkels in België zijn dicht, dus probeer ik na het werk de meest benodigde boodschappen in Nederland te doen. In België zijn alleen de supermarkten nog open. Ook daar gelden maatregelen waar iedereen zich aan moet houden en wordt er toezicht gehouden.

Het beroep vrachtwagenchauffeur is een van de beroepen die door de overheid als cruciaal beroep is uitgeroepen. Waarin merk je dat je werk anders is dan anders?

Helemaal in het begin waren er weinig tot geen facilitaire voorzieningen beschikbaar onderweg. Gelukkig was dat voor korte duur en zijn er inmiddels meerdere truckstops open waar je gebruik kan maken van de facilitaire voorzieningen, wel rekening houdend met de maatregelen. Toch mis je wel de sfeer die je daar normaal hebt.

Ook met de werkzaamheden merk je dat je werk anders is nu. Ik merk dat je al standaard de 1,5 meter afstand van elkaar houdt. Ook bedrijven waar je komt om te laden en/of lossen hebben eigen maatregelen genomen waar je je aan moet houden. Het verschilt ook per bedrijf waar je komt.

Het ene bedrijf is wat strenger en bij een ander bedrijf gaat het wat soepeler. Het is niet altijd mogelijk om in de cabine te blijven zitten wanneer je wordt geladen en/of gelost. Je moet toch zelf de zeilen openschuiven en wanneer er wordt gelost, moet je de andere goederen in de wagen weer goed vastzetten en op de juiste plek.

Het is wel heel jammer dat het contact met klanten minder is. Dit maakt het minder gezellig en saaier. Ondanks alles probeer ik altijd positief te blijven.

Zijn er dingen waar je tegen aanloopt waar je je over hebt verbaasd?

Ik vind het bijzonder dat verschillende landen er anders mee omgaan en andere maatregelen hanteren.

Onlangs was ik voor het werk in Duitsland en heb daar overnacht. In de ochtend kwam er een man enthousiast naar mij toegelopen, begon te praten en wilde mij een hand geven. Het leek wel alsof de maatregelen er bij mij standaard inzitten. Het gebeurde automatisch. Ik stapte naar achter en vroeg of hij afstand wilde houden. Dit vond die man niet erg vriendelijk, hij wilde mij graag begroeten en een praatje maken. Er werd daar weinig afstand van elkaar gehouden en mensen zaten met een aantal gezamenlijk koffie te drinken. Daar bij de supermarkt was er geen controle bij de ingang en geen desinfectiemiddel beschikbaar.

Heb je tips voor je collega’s op de vrachtwagen hoe om te gaan met de huidige situatie?

Het is een ongewone situatie. Houd je aan de maatregelen en blijf normaal doen tegen elkaar. Probeer ook rekening te houden met de gestelde maatregelingen van bedrijven.

Wees blij en waardeer dat er nog werk is en dat je nog aan het werk kan. Zet allemaal je beste beentje voor, zorg goed voor jezelf en voor elkaar!

Graag willen wij Anneke bedanken voor haar tijd en verhaal. Ga zo door en stay safe!

 

 

Open sollicitatie

Staat de baan waar je naar op zoek bent er niet tussen? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.


0

Chauffeurs
gezocht

0

Ingevulde
vacatures

0

Vestigingen

0

Leuke
collega's

Vacatures
Neem contact op

Om bepaalde functionaliteiten  zoals het onderzoeken van uw gedrag op onze website aan te bieden gebruiken wij analytische en tracking cookies op onze website. Omdat we uw privacy belangrijk vinden, vragen we u de tracking cookies te accepteren. Wilt u eerst meer informatie over onze Cookie-policy, klik dan op ‘Meer informatie’.


Meer informatie