Elke dag een nieuw avontuur

Een dag uit het leven van chauffeur Tonny Vos

Maandag 23 maart 2020, ik heb de werkdag weer als een mooie dag ervaren. Nu op naar onze locatie in Venlo, en op de terugweg nog even langs Wijchen voor champignons en naar Arnhem voor taugé. Al met al een mooie rit door een heel mooi gedeelte van Nederland.

Een sneltrein
Voor mij zit er alweer een half jaar op als zelfstandige truck-driver. Wie had dat gedacht, dat ik deze fantastische uitdaging aan zou gaan. Tegenwoordig ben ik zelfstandig manager van 450 pk en tegelijkertijd belader van food en non-food. In totaal ga ik met een kleine 30 ton op pad.
Zo berijd ik dagelijks bij de Hanos onze eigen vestigingen, en een kleine 50 eigen-leveranciers van verse groenten, vlees, zuivel en vissoorten. Dit geeft een geweldige verscheidenheid van routes en klanten. Overal maak ik een praatje, het is gezellig in de winkels en ik heb leuke gesprekken met mijn collega’s.

Hoe het begon
Een tijd geleden werd ik bij mijn oud werkgever vervelend verrast. Ik kreeg te horen dat mijn functie ging verdwijnen, een donderslag bij heldere hemel. Maar ik ben niet bij de bekende pakken neer gaan zitten, en kon snel schakelen wat te doen. Er waren 2 opties: op zoek naar een volgende mooie functie in de sales, engineering, of weer als manager óf een lang gekoesterde wens. Ik ging voor optie 2. Mijn wens was een tijdje op zo’n grote machine te mogen rijden.
Ja, ik moest ook nog gedwongen afscheid nemen van Volvo. Ik heb een fantastische tijd gehad en ben blij dat ik met dit bedrijf heb mogen samenwerken. Vooral met de mensen en hun producten. Zo ben ik op uitnodiging naar Zweden geweest om workshops geven, maar ook naar Tsjechië en andere landen.

Alles wat Volvo maakt is volmaakt, het kan wel eens lang duren, maar dan krijg je ook wat. Ik heb dus geen afscheid kunnen nemen, maar dat was ook niet nodig, want ik heb vele Volvo vrienden mogen behouden. Onlangs heb ik ze ook weer bezocht in het mooie Zweden.

Maar hoe ga je dat doen, en mijn ervaring
Maar dan de volgende vraag. Tonny, op zo’n grote machine. Hoe gaan we dat doen? Ik heb heel lang geleden mijn rijbewijs gehaald. Het hele rijtje, behalve A en Code 95. Een geheim ritje naar Zweden met een vrachtenwagen, een paar jaar als parttime chauffeur bij de reddings-auto van NedTrain, dat was mijn ervaring. Meer niet.

Candy Crush
Na een spelletje Candy Crush, verscheen opeens op Facebook een pop-up van 24/7 Chauffeursdiensten met de tekst ‘Wij zoeken vrachtwagenchauffeurs’. Ik vulde eenvoudig mijn e-mailadres en telefoonnummer in, en ging weer een spelletje spelen. Een kleine vijf minuten later belde ene meneer Erwin (van 24/7 Apeldoorn) mij op, en vroeg of ik nog geïnteresseerd was in een functie in de wereld van transport.

Even later reed ik naar het kantoor van 24/7 te Apeldoorn. Ik had een gesprek met Erwin, en het ijs was snel gebroken. Na een verkennend gesprek, waarbij er gelijk een klik was, maakte we plannen wat te doen. Als eerste moest ik mijn Code 95 halen, daarna konden we verder.
Op korte termijn ontving ik een planning voor een 5-daagse cursus. Deze vond plaats op verschillende locaties, maar was goed te doen. Ook hoorde hier een praktijk dag bij. Zo kon ik mijn Code 95 behalen.

Welke sector en producten gaan wij vervoeren, en wie wil mij hebben??
Wat nu te doen? Ik was aan het wachten op Erwin (24/7), hij hield mij regelmatig op de hoogte. Er volgde een praktijk dag bij een potentiële opdrachtgever. De praktijk dag bestond uit het rijden van rollen papier, van volgens mij 3 ton per rol, dit was best spannend.

Uiteindelijk kwam het verlossende telefoontje dat Hanos Apeldoorn geïnteresseerd was. Er volgde een gesprek met Tim, manager logistiek bij Hanos Apeldoorn, en zijn planner Arjan. Het was een prachtige zomerdag in de zomer van 2019, en ik wilde ook wel voelen hoe de afstand van 22 km te doen was met de fiets. Zo ging ik gekleed met korte broek en rugtas, op de fiets naar het sollicitatiegesprek, haha best leuk.

Toen ik in mijn korte broek in de HVC hal waar ik mij moest melden aankwam, was het toch best koud: 4 graden. Brrrr.. Kippenvel! Gelukkig werd ik snel opgehaald door Tim en Arjan. Een fijn en soepel lopend gesprek van beide zijde volgde. Ik had akkoord om te starten, mits ik wat ik in het gesprek beloofde, ook zou waarmaken in de praktijk.

Praktijk dagen, rijden, laden en lossen, locaties bezoeken, en collega’s ontmoeten
Ik werd gekoppeld aan Stefan. Een jongeman die mij deze dagen ging helpen en adviseren, om zo’n groot ding te besturen. Dit ging niet altijd vanzelf, en ik had zo af en toe zijn hulp zeker nodig. Het was ook nog eens gezellig met deze collega, en ik leerde elke dag, zo niet elke minuut. De kneepjes van het vak werden mij zo geleerd, maar het echte rijden moest ik toch zelf, zoals ook in de echte wereld van toepassing, leren.

En dan rijden op een Scania, sorry Volvo
Op een morgen in december kreeg ik nieuwe sleutels overhandigd. Ik had ze al zien staan: twee nieuwe Scania’s, door de drukte extra ingehuurd. En even later reed ik er ook werkelijk mee, toevallig het ritje naar Venlo. Fantastisch! Rust en comfort waren wel de kwaliteiten die direct in mij opkwamen. Het kon ook haast niet anders met Scania, toch die Zweedse kwaliteit. Ik heb meteen aangegeven dat ik hier graag vaker mee zou rijden. Natuurlijk waren er meer liefhebbers, maar ik heb er zeker nog vaker mee morgen rijden.

Het echte werk, ik mocht beginnen
Na twee weken onder de hoede van Stefan mocht ik nu ALLEEN op pad. Laden en lossen, dat ging haast vanzelf, maar achteruit rijden helaas niet. Dit kostte me menig zweetdruppel. Ik kreeg veel hulp en adviezen van collega’s, waarvoor ik ze dankbaar ben. In mijn eentje op weg naar alle locaties, volgde de ene verrassing na de andere. Ik kan er een boek over schrijven, maar wil graag een paar voorbeelden met jullie delen:

  • Locatie Heerlen: deze locatie was niet zo spannend en alles ging na behoren. Op naar Valkenburg, daar was ik nog nooit geweest. Met mijn routeplanner (telefoon) ging ik op weg. Het zou een route zijn van ongeveer 16 km binnendoor. Halverwege de route kwam ik een bord tegen met daarop 3.8 meter hoogte. Ik krabde achter mijn oor. Volgens mij had ik onthouden dat ik 4.1 meter hoog ben. Dat werd keren op de Rijksweg, en dat lukte ook nog! En weer verder..
  • Aangekomen op de locatie Valkenburg reed ik rechts omhoog en meldde ik me bij de receptie. Daar aangekomen werd me verteld dat ik helaas terug moest. Rechtsaf en dan steil omhoog. Omhoog is niet zo’n probleem, maar dat achteruit met een behoorlijk lading is een ander verhaal.
  • Achteruit de loods in bij een locatie in Dronten. Het was millimeterwerk, maar ging gelukkig goed.

Al met al heb ik tot nu toe een fantastische tijd als chauffeur! Helaas ligt de horecadistributie nu door Corona stil. In goed overleg ben ik nu thuis en houd ik me bezig met klussen in huis. Mijn vrouw heeft het lijstje klaar liggen. Verder ben ik sinds kort bestuurslid accommodatie van de voetbalvereniging WHC, ben ik chauffeur bij Mappa Mondo (Rode Kruis) en rijd ik zieke kinderen naar bijvoorbeeld ziekenhuizen voor een behandeling, doe ik vrijwilligerswerk in onze buurt, maak ik nieuwsbrieven en enquêtes voor ons buurtschap en onderhoud werkzaamheden in de tuinen en percelen.

Ik kan nog niet aan het werk, ben gelukkig nog niet klaar met al mijn klusjes, maar ik hoop in mei toch weer voorzichtig mijn hobby als vrachtwagenchauffeur op te kunnen pakken.
Tot slot draait het in het leven om het vertrouwen van mensen. Dit was ik een tijdje kwijt. Tim, Erwin, Gerard, Stefan en Arjan, bedankt voor het terugvinden van dit woord!




Open sollicitatie

Staat de baan waar je naar op zoek bent er niet tussen? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.


0

Chauffeurs
gezocht

0

Ingevulde
vacatures

0

Vestigingen

0

Leuke
collega's

Vacatures
Neem contact op

Om bepaalde functionaliteiten  zoals het onderzoeken van uw gedrag op onze website aan te bieden gebruiken wij analytische en tracking cookies op onze website. Omdat we uw privacy belangrijk vinden, vragen we u de tracking cookies te accepteren. Wilt u eerst meer informatie over onze Cookie-policy, klik dan op ‘Meer informatie’.


Meer informatie